Gebeurtenissen

1916

Op 4 september 1916 neemt W.H. Gispen voor fl. 250,- een kleine smederij over in de Coolsestraat in Rotterdam. Daarmee sticht hij het bedrijf dat zou uitgroeien tot een toonaangevende meubelfabriek en inrichter van kantoren.

1919

In 1919 is het bedrijfje uitgegroeid tot een fabriek. De naam van 'W.H. Gispen & Co' wordt veranderd in 'Gispen's Industrieele Ondernemingen' en de firma verhuist van de Coolsestraat 27a in Rotterdam naar de Voorhaven nr. 101. Hier worden het kantoor - dat zich tot die tijd op het privé-adres van W.H. Gispen bevond - en de fabriek samengevoegd.

1926

In 1926 introduceerde Gispen met de Giso-lampen een heel nieuwe vorm van verlichting in Nederland. De Giso-lampen waren gemaakt van kristalglas dat was overtrokken met een heel dun laagje opaalglas. Het 'Gisoglas' liet meer en bleker licht door dan het gangbare melkglas.

1927

In 1927 nam Gispen deel aan de tentoonstelling Die Wohnung in Stuttgart, een expositie die werd georganiseerd door de Deutsche Werkbund.

1934

In 1934 verhuisde de firma Gispen van Rotterdam naar Culemborg. Omdat het bedrijf zich sterker richtte op de productie van seriemeubelen was de fabriek aan de Voorhaven in Rotterdam te klein geworden.

1935

In 1935 verscheen de eerste catalogus van de afdeling Stalachrome kantoor- en bedrijfsmeubelen. Dit waren kantoormeubelen van plaatstaal. Naast het plaatstalen meubilair staan er in de catalogus ook enkele buismeubelen maar met een net iets afwijkende vorm en uitvoering dan in de Gispen-catalogi. Zo heeft de stoel Gispen no.