Home > Collectie > Producten > 415/ 1401

Model

415/ 1401

Fauteuil met rechte rug en zitting op een grafietzwart gelakt frame van staal. De rug en de zitting zijn beide van gelakt plaatstaal en voorzien van een afneembare bekleding met een vulling van schuimrubber. De stoel heeft twee armleggers van bakeliet. De fauteuil werd uitsluitend geleverd met een grafietzwart gelakt frame en kon worden voorzien van een wollen bekleding in vijf kleuren, afkomstig van weverij De Ploeg. De stoffen hoezen waren afneembaar. Ze waren verstevigd met kartonnen stroken, waarmee ze konden worden vastgezet in de omgezette randen van de plaatstalen zitting en rug. De achterzijde van de rug bleef dus onbekleed; hier was het grafietzwart van het staal te zien.
Fauteuil no. 415 behoorde tot een serie 'meubelen voor het eenvoudige interieur', die in het midden van de jaren vijftig werd geïntroduceerd. De fauteuil werd voor het eerst getoond op de 10de Triënnale van Milaan (1954) en werd door onderscheiden met een gouden medaille.

Datering:

Google icon
e-mail icon

Jullie vermelden het volgende

Jullie vermelden het volgende "De fauteuil werd uitsluitend geleverd met een grafietzwart gelakt frame".
Maar regelmatig kom ik de 1401 tegen met een frame in het lichtgrijs en met andere rubberen dopjes. Kunnen jullie hier mee duidelijk over geven, zijn er toch meer versies geweest?

We zijn in het bezit van twee

We zijn in het bezit van twee Gispen stoeltjes uit 1953/54, ontworpen door Wim Rietveld.
Kortgeleden hebben we ze laten bekleden en vullen. Ze zien er fantastisch uit en graag willen we weten of uw stichting hierin is geïnteresseerd.
Met vriendelijke groeten,
G.Overweel-Korthals.

onze stoeltjes type 1401 zijn

onze stoeltjes type 1401 zijn muisgrijs (metaal), zoals op de foto, maar in de tekst staat dat dit model grafiet zwart zou zijn.Hoe zit dat? Ze komen uit mijn ouderlijk huis en zijn in 1954 gekocht.
Dank voor ur reactie.
Vriendelijke groet,