Films over Gispen

(Helaas is deze aflevering momenteel niet online te bekijken)

In deze aflevering van AVRO Beeldenstorm vertelt prof. dr. Henk van Os over de hypermoderne villa die het echtpaar Sonneveld begin jaren dertig liet bouwen aan de Jongkindstraat in Rotterdam. De familie Sonneveld nam bij hun verhuizing in 1933 vrijwel niets mee uit hun oude, traditionele woning aan de Heemraadsingel.

Bij het nieuwe gebouw hoorde andere meubels. De inrichting van de witte villa van glas, staal en beton moest  vooral ruimtelijk en functioneel zijn. De firma Gispen leverde moderne Giso lampen en stalen buismeubelen.

Huis Sonneveld is, na een intensieve restauratie, in 2001 als museumwoning opengesteld voor publiek.

In deze reclamefilm verandert een danseresje een saaie, lege ruimte in een gezellig interieur met kleurrijke woonmeubels van Gispen, waaronder fauteuil 1432, bank 1751,  het 5600 bergmeubel, uitschuiftafel 3707 en de panamahoed (Giso 4050). De conclusie van de film is; “met Gispen meubelen verricht uw wonderen.”
De reclamefilm werd in bioscopen gedraaid. De jury ‘Filmprijzen 1963’ bekroonde de film.

Marloes Klassen van TV Gelderland trekt met de Mondial door Nederland en vraagt mensen naar hun mening over de stoel. De documentaire plaatst de Mondial stoel in zijn tijd en maakt duidelijk hoe het functionele ontwerp van vader en zoon Rietveld aansluit bij de ideeën van de Stichting Goed Wonen. Deze stichting wilde het “wonen in Nederland op een hoger peil brengen” en propageerde het principe van licht, lucht en ruimte in de kleine woningen die tijdens de wederopbouw werden gebouwd. Volgens dit principe ontwierp Wim Rietveld bij Gispen goedkope en praktische meubels voor het eenvoudige interieur, waaronder de Mondial stoel. In 1957 werd de stoel op de Triënnale in Milaan bekroond met een gouden medaille.
Deze documentaire werd gemaakt ter gelegenheid van de heruitgave van de Mondial stoel in 2006. Dankzij moderne (las)technieken is het nu pas mogelijk om de Mondial stoel zo uit te voeren zoals Rietveld het ooit heeft bedoeld; een stoel met een aluminium kuip uit één stuk.

Toenmalig algemeen directeur van Gispen, Peter Veer, ontving presentatrice Christa in 2010 in de showroom en het museum van Gispen in Culemborg. Hoewel het online/tv-programma al enkele jaren is gestopt, biedt het toch een kijkje in het museum en laat het zien hoe belangrijk de geschiedenis voor het huidige Gispen is.

Een item gemaakt en uitgezonden door Omroep Gelderland naar aanleiding van het 100-jarig jubileum van Gispen in 2016. Het toont het verhaal van een groot verzamelaar en liefhebber, Lenno Dukel, en van een trotse Gispen-medewerker, Wim Dingemans.

In een zogenaamde 'exlanimation' wordt het begrip 'zitten' volledig uitgelegd en geïllustreerd. Het is een heel vermakelijk promotiefilmpje van Gispen, gepubliceerd in 2014. Als het archiefmateriaal of erfgoed van de toekomst verdient deze zeker een plek op de website van de Stichting Gispen Collectie.

Een vergelijking met het reclameboekje 'Zitten', dat bij het 50-jarig jubileum van Gispen werd uitgebracht, is veelzeggend. De visie van Gispen op het 'zitten' is weinig veranderd. Zou de reclame zich hebben laten inspireren door de kleine publicatie? Bekijk het boekje op deze website onder de categorie 'catalogi'.

Film over de restauratie en herstoffering van twee stalen buisfauteuils en een glazen salontafel van Gispen. Deze meubels hebben tot de jaren vijftig in de woonkamer van Huis Sonneveld gestaan. De meubels zijn unica en werden in 1932 speciaal door de firma Gispen voor de familie Sonneveld gemaakt.

Een film van Het Nieuwe Instituut, gepubliceerd in 2016 en te kijken op ArtTube.

Wim Rietveld was werkzaam bij Gispen toen hij samen met zijn vader Gerrit Rietveld de Mondial stoel ontwierp voor de wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel. Dat deze stoel zijn tijd ver vooruit was, vertelt gastconservator Annemartine van Kesteren in dit filmpje. Het zou nog 50 jaar duren voordat de stoel in de bedoelde uitvoering technisch kon worden ontwikkeld.

De film is een productie van museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam uit 2011.

Een film die hoort bij de tentoonstelling Gispen Specials - De klant is koning die van september 2016 t/m februari 2017 te zien is in museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Een inhoudelijke documentaire met veel voorbeelden van Gispen-producten door de jaren heen.

Een zeer inhoudelijke en interessante documentaire over de ontwerper W.H. Gispen. Uitgezonden en te bekijken via het programma Het Uur van de Wolf.

Te bekijken via onderstaande link: www.npo.nl/het-uur-van-de-wolf/03-07-2009/NPS_1133359

Een klein item van RTVRijnmond, waarin conservator Mienke Simon Thomas wat vertelt over de tentoonstelling Gispen Specials - De klant is koning.

Tientallen tafels, stoelen, lampen en spiegels komen ter tafel en worden beoordeeld door een panel van deskundigen. De vraag: is het ontworpen en gefabriceerd door Willem Hendrik Gispen, of hebben we te maken met namaak?De Gispendag wordt georganiseerd in het kader van de tentoonstelling Gispen Specials, die nu in museum Boijmans van Beuningen is. De kenmerkende stijl van Gispen, ontwikkeld in de jaren 1920, sprak veel mensen aan en is dan ook veelvuldig gekopieerd. En dus blijkt ook nu weer: niet iedere stoel met een buizenframe is een échte Gispen.Maar andersom komt ook voor: we treffen een man met een onooglijk rond houten tafeltje. Op het eerste gezicht geen Gispen, maar toch blijkt het bijzonder te zijn: het tafeltje komt uit de Pelco-serie uit de jaren '40.In de oorlog mocht Gispen geen staal meer gebruiken (dat moest worden bewaard voor de oorlogsindustrie) en dus stapte de meubelfabrikant over op hout. Geen buizen, tóch Gispen.Zo'n 150-200 mensen namen een kijkje tijdens de Gispendag. Topstukken zijn er niet gevonden, maar misschien zit er nog iets in het vat. "Er kwam een meneer langs die bijzonder veel Gispen in huis heeft. Hij was de schoonzoon van een oud-Gispendirecteur. Bij hem gaan we binnenkort nog een kijkje nemen", aldus Jeanette Verdonk van Boijmans van Beuningen.