Home > Informatie > Gispen in Collecties

Titel

Gispen in Collecties

Waar kunt u meer informatie over het bedrijf Gispen en W.H. Gispen vinden? En in welke museumcollecties kunt u meubelen en lampen van Gispen aantreffen?

Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE)
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed ontwikkelt en verspreidt kennis die het beheer, behoud en toegankelijkheid van erfgoedcollecties ondersteunt en verbetert. De RCE beheert zelf ook een omvangrijke kunstcollectie en zorgt voor een optimale zichtbaarheid. De RCE is onderdeel van het Ministerie van OCW.

De Stichting Gispen Collectie heeft de Gispen Collectie (voor een deel verzameld door het bedrijf Gispen en vanaf 1996 verzameld door de Stichting Gispen Collectie) in 1994 ondergebracht bij het Nederlands Architectuur Instituut. In 1999 heeft het Nederlands Architectuur Instituut de meubelcollectie overdragen aan de RCE. De RCE beheert de grootste Gispen Collectie van Nederland. U kunt in de collectie van de RCE zoeken door op de onderstaande link te klikken en in de database de naam van Gispen in te vullen bij 'naam vervaardiger'.
I   RCE

Het Nieuwe Instituut
Het Nieuwe Instituut in Rotterdam is een museum voor architectuur, design en e-cultuur. Het Nieuwe Instituut herbergt ook het Rijksarchief voor de Nederlandse architectuur en stedenbouw, en een internationaal georiënteerde bibliotheek. Als kennisinstituut voorziet het in mogelijkheden voor onderzoek en biedt een platform voor discussie. Door middel van tentoonstellingen en publicaties wil Het Nieuwe Instituut zowel het professionele werkveld als het grote publiek informeren, inspireren en stimuleren.

In 1994 heeft de firma Gispen een collectie meubelen en het bedrijfsarchief (over de periode 1916 - 1966) aan het NAi geschonken. Het NAi is in 2013 samen met Premsela (design) en Virtueel Platform (e-cultuur) opgegaan in Het Nieuwe Instituut. Het beheer over de collectie meubelen is in 1999 overgedragen aan de RCE maar het bedrijfsarchief (waaronder verkoopcatalogi, reclamemateriaal, foto’s, glasnegatieven en de bedrijfsdagboeken van directeur W. van Osselen) berust nog bij Het Nieuwe Instituut en kan voor bestudering worden opgevraagd in de studiezaal.
I     Het Nieuwe Instituut: www.hetnieuweinstituut.nl
I     Collectie Gispen

De volgende musea hebben Gispen in hun collectie:
Stedelijk Museum Amsterdam
I     Stedelijk Museum

Centraal Museum Utrecht

Museum Boijmans Van Beuningen
Een reis door de kunst van Bosch tot Beuys
Bezoek Museum Boijmans Van Beuningen en maak een reis door de geschiedenis van de kunst, van de vroege Middeleeuwen tot de 21ste eeuw. Topstukken van meesters als Bruegel, Rembrandt, Van Gogh en Dalí brengen de verschillende kunststromingen in beeld. Hedendaagse kunstenaars onderbreken de opstelling met verrassende interventies.

Museum Boijmans Van Beuningen toont oude en moderne kunst, toegepaste kunst en design. Het museum bezit een van ’s werelds belangrijkste collecties tekeningen en prenten. Samen met de opzienbarende tijdelijke tentoonstellingen, het restaurant dat uitkijkt op de beeldentuin en de prachtige jaren dertig architectuur staat de collectie garant voor urenlang kunstgenot.
I     www.boijmans.nl

Gemeentemuseum Den Haag

De volgende instellingen hebben ook Gispen in hun archief:
Gemeentelijke Archiefdienst Rotterdam (GAR)
Bewaard om ontdekt te worden
700 jaar Rotterdamse geschiedenis

Het Gemeentearchief Rotterdam is het openbare geheugen van Rotterdam en omstreken. Met een bijzonder rijke collectie van honderdduizenden prenten, foto’s, films, kaarten, geluidsopnames en 18 kilometer aan papieren archiefstukken. In dit archief ligt onder meer het officiële stadsrecht van Rotterdam uit het jaar 1340. Maar ook het Duitse document, bezorgd op de ochtend voor het noodlottige bombardement van 14 mei 1940, dat Rotterdam hád kunnen behoeden voor de verwoesting. Naast deze sleutelstukken uit de geschiedenis van de stad is er een enorme hoeveelheid materiaal dat gedetailleerd inzicht geeft in de historie van mensen, locaties en gebeurtenissen door de eeuwen heen. Zo biedt het gemeentearchief een unieke kijk op het verleden. De collectie van het gemeentearchief is toegankelijk voor iedereen die zelf op zoek wil gaan in de historie. Dat kan in de studiezalen van het archief en op de website.
I     Gemeentearchief Rotterdam

Haags Gemeentearchief
Het Haags Gemeentearchief (HGA) hoopt de belangstelling voor de geschiedenis van Den Haag te stimuleren bij een breed publiek van alle leeftijden. Hiervoor organiseert het HGA tentoonstellingen, cursussen, rondleidingen, lezingen, schoolbezoeken en andere activiteiten. Foto's, kaarten & plattegronden, affiches, archieven, audiovisueel materiaal, boeken & tijdschriften behoren tot de collecties van het Haags Gemeentearchief. Het oudste stuk dateert uit 1313. Het Haags Gemeentearchief beheert hiernaast De Affiche Galerij (in de tramtunnel van Den Haag, station Spui). Deze expositieruimte draagt bij aan de internationale uitstraling van Den Haag. In het Haags Informatie Centrum in het Atrium van het Stadhuis (Spui 70) realiseert het HGA ongeveer drie (historische) tentoonstellingen per jaar. In de bibliotheek in Ypenburg beheert het HGA een historisch informatie punt (HIP/Historisch Den Haag). Hier worden allerlei historische (wijk)activiteiten georganiseerd. In 2009 bestond het HGA 125 jaar. Het digitaal presenteren van archieven en andere collecties heeft grote prioriteit. Een groot deel is inmiddels raadpleegbaar via de website. Via het zoekveld kan in alle collecties worden gezocht. Uiteraard kunnen archieven ook fysiek worden geraadpleegd in één van de twee studiezalen van het HGA (Spui 70 te Den Haag). De studiezalen zijn geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 9.30 - 17.00 uur.
I     Gemeentearchief Den Haag

Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD)