Model

217

Stoel met polyester zitkuip en plaatstalen frame. Stoel no. 217 heeft bakelieten armleggers. Deze stoel is ontworpen door vader en zoon Rietveld en was bedoeld voor het Nederlands paviljoen op de Wereldtentoonstelling in 1957 in Brussel. Daarom kreeg deze stoel de bijnaam ‘Mondial’. Gerrit Thomas Rietveld was in verschillende hoedanigheden betrokken bij de Nederlandse inzending voor deze Wereldtentoonstelling; als uitvoerend architect (van het paviljoen), als ontwerpend architect (van de textielafdeling) en als meubelontwerper. Een kenmerk voor de Mondial stoel is het K-profiel.
De prototypen van de stoel werden uitgevoerd met een aluminium zitkuip, maar door Gispen werd gekozen voor een polyester zitkuip in de kleuren wit, geel, blauw en antraciet. De stoel is stapel- en koppelbaar en werd aangeprezen voor universeel gebruik; in kantoren, kantines, zalen, wacht- en spreekkamers, restaurants, winkels maar ook in de huiskamer. Op de triënnale in Milaan werd het ontwerp onderscheiden met een gouden medaille.

Datering:

1957