C. de Vries

Coen de Vries (1918) werd geboren te Den Haag. Hij volgde de opleiding meubelconstructie en binnenhuiskunst aan de Koninklijke Academie in Den Haag. In het kader van een uitwisselingsprogramma volgde hij lessen aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam, waar hij les kreeg van Mart Stam en Johan Niegeman, die opgeleid waren aan het Bauhaus in Dessau.
Na deze studie zette hij de winkel ‘De Sleutel’ op, waar hij naast eigen ontwerpen ook ontwerpen van anderen verkocht. Coen de Vries had zich tot doel gesteld om goede, praktische, moderne en esthetisch verantwoorde meubelen tegen een betaalbare prijs te ontwikkelen. Geen pluche bij De Sleutel, maar meubels in licht hout, met eenvoudige constructie en stoffen in heldere kleuren. De Sleutel sloot nauw aan bij de opvattingen van de stichting Goed Wonen. Verschillende meubelen kregen het keurmerk van de Stichting Goed Wonen. Coen de Vries was actief lid van de Stichting Goed Wonen. Tussen 1952 en 1961 werd een vijftal modelwoningen van Goed Wonen door hem ingericht: Weesp (1952-1953), Amsterdam (1956 en 1958-1959), Den Haag (1957) en Utrecht (1961). Deze woningen laten zien hoe men zou kunnen wonen, welke mogelijkheden er waren. In Amsterdam en Rotterdam richtte De Vries voor deze Stichting tevens voorlichtingscentra in.

De meubelindustrie bloeide tijdens de wederopbouw en er kwam aandacht voor het goede meubelontwerp. Daar profiteerde De Vries van. Naast zijn werk voor Goed Wonen werd De Vries veel gevraagd voor het inrichten van woningen in de particuliere sfeer en verbouwingen van interieurs voor diverse opdrachtgevers.

Coen de Vries werkte als industrieel ontwerper voor verschillende fabrieken zoals Everest meubelfabrieken te Rotterdam, instrumentenfabriek Devo te Den Haag, Plusmeubelen en de Venlosche clubfauteuilfabriek en werkte hij als consulting designer bij Mepal, Lips, Gispen, Bruynzeel Kastenfabrieken, Eeka-meubelen en Fröscher (Duitsland). Bij Gispen verzorgde hij de huisstijl en ontwierp hij meubelen.Van 1962 tot 1964 nam hij deel aan het NCRV-radioprogramma ‘Tussen de bedrijven door’ waarin hij antwoord gaf op ingezonden vragen met betrekking tot de woninginrichting. Van 1984 tot 1988 zette hij zich in voor de Stichting Beeldrecht.

Belangrijkste producten:
1967 Fauteuil no. 1451 uit de serie BZ Supra