P. de Boer

Peter de Boer (1952) volgde de MTS en HTS werktuigbouw en Industrial Design aan de Rietveld Academie. Aan de Rietveld Academie is de keuze tussen edelsmeden en Industrial design niet gelijk gemaakt. Onder Jaarsveld, een van de eerste industrieel ontwerpers, komt echter de passie voor het vak van industrieel ontwerper naar boven. Na een stage bij Gispen, werkte hij na zijn afstuderen korte tijd als freelance ontwerper, om sinds 1980 als product designer in vast dienstverband bij Gispen te gaan werken.

Peter de Boer heeft voor Gispen een groot aantal producten ontworpen waaronder stoelen, tafelprogramma’s, werkpleklijnen, lampen en kasten . De Boer vindt het vooral interessant om het hele traject van de vraag van de klant, of van de afdeling marketing, het schetsen, de bouw van het prototype en de industriële productie te beheersen. Hij vindt het een uitdaging om met het Programma van Eisen in zijn achterhoofd te ontwerpen en het budget niet te overschrijden. In die zin is hij een echte bedrijfsontwerper. Vanaf begin jaren ’90 komt het thema duurzaamheid en milieu in zijn ontwerpen.

Inmiddels heeft Peter de Boer een loopbaan van dertig jaar bij Gispen. Veranderingen in het werk, op kantoren en thuis, een nieuwe generatie jonge werkers, de invloed van digitaal, draadloos en een 24-uurs economie, laat het denken en realiseren voor De Boer niet ophouden

Belangrijkste producten:
1993 Tafelprogramma NEXT